Wednesday, September 3, 2008

Iklan Jap..

Tuuu dia harga beberapa jenis makanan yang boleh didapati di Panda Hypermarket, yang kalau kat Msia kita buat tak pandang je... especially ubi kayu ni... kalau atok aku tau, aku beli ubi kayu dua batang kecik ni nak dekat RM 5.00, mesti dia poskan ubi yang dia tanam kat aku...kikiki

Ubi kayu 2 batang kecik ni harganya SR 6.57.
Kat kebun atok aku, ubi kayu cam ne melambak-lambak tumbuh. Selalu gak atok aku suruh cucu cicit dia balik kg cabut ubi, tapi we all wat dek je. Tetiba kat sini teringin nak makan ubi, amik ko harganyer....
Buah mangga ni lak dua biji SR 8.87.
Kat umah jiran mak aku, buah mangga cam ni bergayut-gayut, makan sampai sakit-sakit perut. Cicah lak tu ngan kicap + gula + cili padi... Kekadang tu gugur sendiri ke tanah sebab dah busuk....

Keledek ni je le harga nyer resonable sikit. Sekilo lebih baru SR 1.96. Boleh le buat kuih keria ke, cucur badak ke, atau paling malas goring je cicah ngan sambal kicap.

Ye le.. memang le harga nyer mahal sebab tak de ditanam kat KSA ni... semuanya di import . Dari mana datangnya aku pun tak tau... tah-tah ubi kayu tu atok kau eksport ke mari kot.

So, bagi Puan-Puan yang masih ada kat Msia tu, sebelum datang sini makan le puas-puas ubi rebus ngan buah mangga tu... kat sini ada memang ada, tapi harga dia baik beli ketam kat pasar....kan...kan...kan... Dan kalau beg tu masih kosong, bawak le batang ubi, boleh le bercucuk tanam kat sini macam Kak Saliza.

p/s : dah jauh merantau macam ni, baru lah kita hargai apa yang ada kat kg kita....

6 comments:

as said...

kikiki...ubi kayu pun beli ker kak mas..p cabut belakang rumah jer :P

as pun beliiiiiiiiiiiiiii :))

habis nak makan beli jer la....tapi mangga la tak tahan..mahal sangat..skali makan habis 2 biji..hehe...

REENAZ said...

Tu lom beli nenas dia. Dah ler masam giler! Harga sebijik SR11.50 hu hu hu...Ari tu, 'terbeli' 2 bijik ler plak. Teringin nak makan masak lemak nenas. Tp jambul nenas tu akak tanam. Sampai ler ni tak besau2! he he he

Masdihana Hamzah said...

abis tu nak wat cam ne... anak tekak ni dah teringin nak makan ubi rebus cicah ngan sambal tumis ikan bilis.... mahal pun mahal le..

Buah mangga tu lak hajatnya nak cicah ngan kicap + gula. wat buka posa. tp kicap nyer lum sampai2. dah meleleh dah air liur ni...

as said...

nak kuah rojak mak bee ker kak mas??

tengok la gambar dlm blog as..hehe...ambik la..cecah ngan mangga..sedap ooo.....jangan maree...puasa nih :P

Aisyah said...

auntie mas banyak nye barang beli...

ajak lah alia datang rumah kita...ya......

Masdihana Hamzah said...

aisyah posa tak hari ni... dah ponteng brapa hari? Insyallah kalau ada masa, nanti kami dtg umah aisyah k.