Wednesday, May 14, 2008

Kegelapan


Malam semalam, tengah-tengah dok leka menonton buletin utama, tiba-tiba pup..... black out. Alamak gelapnya. Panik kejap aku. Relax relax jangan gelabah. Tutup mata jap dalam beberapa saat, kemudian buka mata balik. Penglihatan mataku menjadi cerah sedikit.
First sekali cari Alya. Dengar suara dia menangis kat dalam bilik. Raba punya raba tercapai touch light mainan Alya. Mainan pun mainanlah janji boleh pakai. Dengan bantuan touch light tu cari Alya kat dalam bilik. Selamat dia ada kat atas katil. Lepas tu terus ke dapur cari lilin dalam laci kabinet. Syukur alhamdullilah ada 2 batang lilin yang masih boleh digunakan. Dengan bantuan 2 batang lilin tulah, rumah kami bercahaya kembali. Terus telepone adik lelakiku suruh dia belikan lilin dan balik cepat sikit. Hehehe aku ni jenis penakut. Dahlah tinggal dua beranak sahaja.
Sambil merenung cahaya lilin di atas meja tu, Alya bersuara: "Rumah kita ni kan ibu macam rumah Bersamamu yang kat dalam tv tu ya." Terkedu jap aku. Hehehe baru beberapa minit kipas angin kat rumah ni tak berpusing, aku dah mengomel-gomel kepanasan. Macammana pula ya keluarga susah yang selalu keluar kat rancangan Bersamamu tu, tinggal di sebuah rumah yang serba kekurangan. Insaf kejap aku sambil mengucap syukur dengan apa yang kami sekeluarga miliki sekarang ini.
Lebih kurang dalam pukul 12.00 malam barulah bekalan elektrik disambung semula. Tak taulah apa masalahnya. Dalam bulan ini sahaja, jiran aku beritahu dah dua kali black out. Ini kena buat aduan kat TNB ni.

No comments: