Tuesday, July 15, 2008

Kebun Durian Atok


Sepanjang lima hari atok di hospital, Allah s.w.t. telah memberi rezeki yang melimpah ruah kat atok. Durian kat kebun dia dah mula gugur. Banyak pulak tu. So, pagi hari minggu yang lalu, aku, nenek, Pak Uda, Mak Uda dan Pak Alang pergilah ke kebun atok di Parit Patah, Pontian dengan satu misi untuk mengutip durian dan dibawa balik ke Johor Bahru. Kalau dibiarkan sayang pulak, lagi pun anak cucu cicit dia ada kat Johor melawat atok. Kalau atok sihat, memang dia yang selalu ke kebun ni. Atok cukup sayang agaknya ngan kebun ni. Dijaganya cukup bersih sekali. Kat kebun ni ada dibina sebuah rumah kecil untuk atok, nenek dan kami anak cucu cicit nya datang melepak.

Sampai kat kebun kerja-kerja mengumpul durian tak susah sebab jiran yang tinggal kat sebelah kebun atok ni, dah kumpulkan durian yang dah gugur kat bawah pokok rambutan. Hehehe... senang je le kerja kami. Selain durian, ada juga pokok rambutan yang dah masak merah, lebat pula tu buahnya. Mula-mula petik buahnya yang rendang-rendang aje, tapi Pak Alang aku tak tahan tengok yang bergayut-gayut kat atas terus dia ambil parang, panjat dan potong dahan yang lebat dengan buahnya.

Dah penat-penat kumpulkan buah-buahan tu, apa lagi duduk silalah jap, makan durian. Mmmmm, yummy sedap juga durian yang atok aku tanam ni. Alhamdulillah dapat juga aku makan durian sebelum aku berangkat ke KSA. Tapi tak boleh makan banyak-banyak, takut tak sihat nanti.

Tengaharinya kami berangkat pulang ke Johor Bahru dengan membawa hasil kebun atok. Penuh satu storm dengan 2 beg plastik hitam buah rambutan, satu besen besar buah durian, setandan pisang dan beberapa biji buah sukun.

Buat hubby kat KSA, janganlah meleleh air liur bila tengok post ni. Jangan risau, Alya dah makankan untuk abah dia.

No comments: