Saturday, January 16, 2010

Pembuka tirai 2010

Tahun 2010 telah membuka tirainya hampir setengah bulan lalu dan ianya dimulakan dengan cerita-cerita yang mengembirakan dan perkara-perkara yang positif. Harap2 berterusan beginilah hendaknya. Insyallah.

2010 dimulakan dengan majlis merisik adik bongsuku, Siti Nasuha bte Hamzah pada 02/01/2010 yang lalu. Majlis ringkas itu hanya dihadiri oleh keluarga rapat pihak lelaki dan perempuan sahaja bertempat di rumah abah di Skudai Bt 10. Dapat org dekat je adik aku ni, sebelah taman je, Taman Skudai Baru... esok2 dah kawin senang le, tak yah gaduh2 nak balik raya. Majlis pertunangan mereka telah ditetapkan pada akhir bulan Mac nanti, Insyallah. En. Sulaiman, kita boleh balik tak...? he3x

Cincin disarung di jari manis, tandanya telah dibooked. Dah beso dah adik bongsu aku ni, ke aku yang dah tua... Gambar blur je, ni le akibatnya bila cameragirl punya event.. nasib le...he3x

Pada 05/01/2010 pula, kami sekeluarga telah diberi peluang sekali lagi berangkat ke Kota Mekah untuk mengerjakan umrah. Kami tinggal di sana selama 3 hari 2 malam. Peluang ini kami ambil sementara visa umrah belum lagi dibuka setelah musim haji berakhir bulan lalu. Inilah waktu terbaik buat kami yang tinggal di sini untuk mengerjakan umrah kerana belum ramai lagi jemaah yang berkunjung ke mari. Subhanallah, bila terpandang je kaabah di depan mata, sayu hati, terubat sudah kerinduan ini . Mana tak nyer.. dah berbulan2 dah kami sekeluarga tidak berkunjung ke rumah Allah ini atas alasan membesarkan Afia dan kesibukan tugas2 suamiku di tempat kerja.. Alhamdulillah panjang umur kami, dengan izinNya masih diberi peluang untuk ke sana. Amin.
Pemandangan di hadapan Kaabah pada 05/01/2010 sebelum zuhur. Tak sampai setengah jam kami dapat abiskan tawaf 7 pusingan.

Alya dan Afia di hadapan kaabah setelah selesai mengerjakan tawaf umrah.

Gembiranya Alya bila dapat lihat kaabah lagi.

Alhamdulillah polis tak tahan kami masa bawak masuk kereta sorong Afia ni (kereta sorong baby tak leh bwk masuk masjid). Mudahlah kami buat tawaf n saie.. Kalau tak penat gak le abah kena dukung Afia..

En. Sulaiman baru selesai solat sunat kat dataran kaabah.

Sehari selepas pulang dari mengerjakan umrah, kami sekeluarga sibuk mengemas barang2 untuk berpindah ke rumah sewa yang baru. Rumah sewa lama yang telah kami duduki selama setahun lebih ni bukannya tak bagus, cuma agak bertingkat2 dan bertangga2. Ianya tidak sesuai setelah kelahiran Afia dan juga membataskan pergerakan kami. Di rumah sewa baru ini kami berkongsi bangunan rumah dengan keluarga Hj. Ahadin dan Hajah Saliza. Mereka sekeluarga tinggal di tingkat bawah dan kami di tingkat atas. Proses berpindah rumah telah siap sepenuhnya dan syukur kehidupan kami sekeluarga pada hari ini menjadi lebih mudah dan teratur.

Alhamdulillah permulaan yang baik pada tahun 2010 ini.. Amin

Rumah sewa baru kami kat tingkat atas. Tingkat bawah didiami oleh Hj. Ahadin sekeluarga( orang Johor Bahru gak..)

Halaman rumah yang sangat luas dengan 2 batang pokok kurma dan tanaman yang menghijau gitu...

Alya baru balik sekolah. Kat umah baru ni, bas sekolah masuk sampai depan umah lagi... bestnyer..

Ruang tamu yang sangat sederhana.

Meja makan made in Malaysia lagi. Support Malaysia forever... he3x

4 comments:

KAHERAH said...

bestnye pindah umah kak mas..heheheh..

Masdihana Hamzah said...

best mmg best erah... tp penat... he3x.. anyway,rasa syukur sangat dah dapt umah yg selesa gitu..

Mummy Nana said...

Salam perkenalan.... bestnya dpt pergi ke Mekah.... dah boleh ambil gambar didlm ye? Cantik?

http://mummynana.blogspot.com/

Awek Ninja said...

salam..bestnyer....kecik lagi dah g mekah...